قرارداد اجاره تمام شد؛ برای تخلیه مستاجر، احضاریه لازم است؟
شرح سوال حقوقی:
ثبت نام در وکیل کده
بررسی حقوقی دستیار هوشمند وکیلکده
خیر، شما نیازی به ارسال احضاریه ندارید؛ بلکه ارسال اظهارنامه رسمی به مستأجر، اقدامی شایسته و در بسیاری موارد ضروری است. این اظهارنامه به عنوان یک ابلاغ رسمی و مطالبه قانونی تخلیه ملک در پایان قرارداد اجاره، مبنای اقدامات حقوقی بعدی شما خواهد بود و از سردرگمیهای احتمالی جلوگیری میکند.
بررسی تخصصی و قانونی
در پاسخ به سوال شما و با بررسی نظرات وکلای محترم، نکات حقوقی زیر قابل ارائه است:
-
تفاوت "احضاریه" و "اظهارنامه":
- احضاریه: یک برگه قضایی است که توسط مراجع قضایی (دادگاه یا دادسرا) برای حضور افراد در یک پرونده قضایی صادر میشود و کاربرد آن در اینجا صحیح نیست.
- اظهارنامه: یک سند رسمی است که از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارسال میشود و به شما امکان میدهد به صورت رسمی و قانونی، خواستهای را به طرف مقابل (در اینجا مستأجر) ابلاغ کنید. هدف آن اطلاعرسانی رسمی، مطالبه حق و ایجاد سابقه قانونی است. بنابراین، در مورد شما، "اظهارنامه" ابزار حقوقی صحیح است، نه "احضاریه".
-
لزوم ارسال اظهارنامه:
- عدم الزام قانونی مطلق: از نظر قانونی، با پایان یافتن مدت قرارداد اجاره، مستأجر مکلف به تخلیه است و حق شما برای مطالبه تخلیه، حتی بدون ارسال اظهارنامه نیز پابرجاست.
- اهمیت و ضرورت عملی: با این حال، ارسال اظهارنامه به دلایل زیر اکیداً توصیه میشود و در عمل، یک اقدام ضروری تلقی میگردد:
- ابلاغ رسمی و رفع ابهام: اظهارنامه به مستأجر به صورت رسمی اطلاع میدهد که شما قصد تمدید قرارداد را ندارید و خواستار تخلیه ملک در تاریخ مقرر هستید. این امر از هرگونه ادعای عدم اطلاع یا سوءتفاهم جلوگیری میکند.
- ایجاد سابقه حقوقی: اظهارنامه به عنوان یک سند رسمی، در صورت نیاز به طرح دعوا یا درخواست "دستور تخلیه فوری" از مراجع قضایی، به عنوان دلیل و مستند مطالبه شما قابل استناد است و روند رسیدگی را تسهیل میکند.
- شرط لازم برای دستور تخلیه فوری: در بسیاری از موارد و بر اساس رویه قضایی، برای صدور "دستور تخلیه فوری" (که یک روند سریعتر از حکم تخلیه عادی است)، وجود اظهارنامه رسمی مبنی بر مطالبه تخلیه، ضروری تلقی میشود.
-
نکات مهم در خصوص تخلیه و ودیعه (رهن):
- استرداد ودیعه: مهمترین نکته حقوقی برای امکان مطالبه تخلیه، آمادگی شما برای استرداد کامل مبلغ ودیعه (رهن) به مستأجر در زمان تخلیه است. بدون استرداد ودیعه، شما نمیتوانید مستأجر را به تخلیه ملک ملزم کنید.
- زمان استرداد: استرداد ودیعه باید همزمان با تخلیه و تحویل ملک صورت گیرد. برخی وکلا پیشنهاد کردهاند که بخشی از ودیعه را زودتر برای کمک به مستأجر جهت یافتن ملک جدید پرداخت کنید که این یک توافق خارج از قاعده قانونی است و در صورت تمایل و توافق طرفین میتواند انجام شود.
- عدم تخلیه در موعد: چنانچه مستأجر با وجود پایان مدت قرارداد و آمادگی شما برای استرداد ودیعه، ملک را تخلیه نکند، میتوانید از طریق مراجع قضایی (شورای حل اختلاف یا دادگاه) درخواست "دستور تخلیه" یا "حکم تخلیه" نمایید.
-
توصیه عملی:
- بهتر است هرچه سریعتر از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، یک اظهارنامه رسمی با ذکر تاریخ پایان قرارداد و مطالبه تخلیه در همان تاریخ، برای مستأجر ارسال کنید.
- در اظهارنامه قید کنید که به دلیل نیاز شخصی، امکان تمدید قرارداد وجود ندارد.
- آمادگی خود را برای استرداد کامل ودیعه در زمان تخلیه اعلام نمایید.
- همزمان، تلاش برای حل و فصل مسالمتآمیز و توافقی با مستأجر نیز میتواند مفید باشد.
جمعبندی: با توجه به توضیحات فوق، اقدام صحیح و حقوقی در شرایط شما، ارسال اظهارنامه رسمی به مستأجر است تا هم به صورت رسمی خواست خود را ابلاغ کرده و هم در صورت لزوم، مستندات کافی برای پیگیریهای قضایی بعدی را در اختیار داشته باشید. این تحلیل بر اساس قوانین و رویههای قضایی جاری در حوزه روابط موجر و مستأجر ارائه شده است.
سلب مسئولیت: این متن توسط هوش مصنوعی و بر اساس رویه قضایی تدوین شده است. برای اقدام قانونی، حتماً پاسخهای تخصصی وکلای دادگستری را در ادامه بررسی کنید.
پاسخ تخصصی وکلا به این سوال 8 پاسخ
سلام لازم است قرارداد اجاره شما بررسی شود. ض اما به طور کلی باید اظهارنامه بفرستید نه احضاریه
درود بر شما بهتر است بی درنگ برای مستاجر اظهارنامه بفرستید و با یادآوری سررسبد پایان اجاره نامه ، اعلام کنید که به دلیل نیاز شخصی امکان تمدید قرارداد را ندارید و خواستار تخلیه در پایان مدت اجاره نامه شوید.
با سلام شما میتونین تلفنی به ایشون اطلاع بدین یا به صورت رسمی اظهارنامه بدین
با سلام و وقت بخیر؛ ارسال اظهارنامه الزامی نیست، اما امری شایسته است؛ این اظهارنامه بعداً بهعنوان دلیل اطلاعرسانی و مطالبه تخلیه قابل استناد خواهد بود.
با سلام در این خصوص می توانید اظهارنامه تنظیم و ارسال کنید بهتر است با صحبت مشکل حل و فصل کنید
سلام. برای الزام قانونی مستأجر به تخلیه، باید از طریق دفاتر خدمات قضایی اظهارنامه رسمی ارسال کنید نه احضاریه. در متن اظهارنامه دقیقاً قید کنید که مهلت قرارداد در تاریخ مذکور به پایان میرسد و مستأجر مکلف است در همان تاریخ مورد اجاره را تخلیه و تحویل دهد. این اظهارنامه به عنوان سابقه رسمی، برای اقدام جهت دستور تخلیه فوری در مراجع قضایی ضروری است.
با سلام ارسال اظهارنامه در این مورد الزامی نیست همزمان با تخلیه ملک باید ودیعه به مستاجر مسترد شود ولیکن در خصوص تخلیه در موعد و یا پرداخت بخشی از ودیعه و....... توافقی عمل میشود.
سلام و احترام خیر شما طبق عرف باید بخشی از مبلغ ودیعه را به ایشان مسترد کنید و طی صورتجلسه قید کنید که فلان مبلغ از ودیعه به ایشان مسترد شد تا ملک دیگری را پیدا و قرارداد اجاره منعقد کند و الباقی مبلغ را نیز در روز تخلیه و همزمان با تخلیه و تحویل ملک باید به ایشان مسترد کنید چنانچه با انقضای مدت قرارداد، تخلیه انجام نشد میتوانید از مراجع قضایی صدور دستور تخلیه را بخواهید
مشاوره حقوقی تخصصی
سلام، من سارا زینل زاده هستم
برای بررسی دقیقتر پرونده شما و ارائه راهکار قطعی، میتوانید همین حالا یک نوبت مشاوره تلفنی رزرو کنید.