header_background

تخلیه مستاجر با اجاره عقب‌افتاده: آیا باید تمام رهن را واریز کرد؟

شرح سوال حقوقی:

مستاجر ۷ ماه هست اجاره نداده الان قرارداد هم تموم شده اگه دستور تخلیه بگیرم باید همه مبلغ رهن رو به حساب دادگستری بریزم? تکلیف اجاره ها و جریمه هاچی میشه؟
توی قولنامه ذکر شده ۵۰۰ هزار تثمن جریمه برای تاخیر در اجاره و ۵۰۰ هزار تومن جریمه برای عدم تخلیه و ذکر شده موجر میتونه از مبلغ رهن که ۳۰۰ میلیون پیش من هست برداره و به مستاجر بده بقیه رو

قبل از اتمام قرارداد به دلیل عدم پرداخت اجاره یه پرونده باز داشتیم
ولی الان بعد از اتمام قرارداد یه دادخواست تخلیه دادم که تازه رفته شورای حل اختلاف
آیا این سوال مشابه مشکل شماست؟ آن را ارسال کنید:

دستیار هوشمند
بررسی حقوقی دستیار هوشمند وکیل‌کده

بله، برای اجرای دستور تخلیه، اصولاً باید کل مبلغ ودیعه (رهن) را به حساب دادگستری واریز نمایید. اما با توجه به بدهی مستاجر و شرط قراردادی، می‌توانید همزمان با واریز، با ارائه دادخواست مطالبه اجور معوقه و خسارات و درخواست صدور قرار تامین خواسته، از پرداخت این مبلغ به مستاجر جلوگیری کرده و آن را بابت مطالبات خود توقیف نمایید.

بررسی تخصصی و قانونی

بر اساس قوانین جاری و رویه قضایی، وضعیت شما به شرح زیر قابل تحلیل است:

  • تودیع ودیعه برای دستور تخلیه:

    • مطابق ماده ۱۳ قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۷۶، برای صدور و اجرای دستور تخلیه، موجر مکلف است مبلغ ودیعه (رهن) را به حساب دادگستری تودیع نماید. هدف از این اقدام، تضمین بازپرداخت ودیعه به مستاجر پس از تخلیه ملک است.
    • بنابراین، پاسخ به سوال اصلی شما این است که باید کل مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان ودیعه را به حساب دادگستری واریز کنید.
  • اهمیت شرط قراردادی و مطالبات شما:

    • ذکر این نکته در قولنامه که "موجر میتونه از مبلغ رهن... برداره و به مستاجر بده بقیه رو" یک شرط قراردادی معتبر است که حق برداشت از ودیعه را به شما می‌دهد.
    • همچنین، مستاجر شما ۷ ماه اجاره پرداخت نکرده و طبق قرارداد، مشمول جریمه تاخیر در پرداخت اجاره (۵۰۰ هزار تومان) و جریمه عدم تخلیه (۵۰۰ هزار تومان) نیز شده است.
  • راهکار حقوقی برای وصول مطالبات و توقیف ودیعه:

    • برای وصول اجاره‌های معوقه، جرایم قراردادی و خسارات، باید یک دادخواست جداگانه تحت عنوان "مطالبه اجور معوقه، وجه التزام تاخیر در پرداخت اجاره و وجه التزام عدم تخلیه" به دادگاه صالح (شورای حل اختلاف یا دادگاه عمومی، بسته به مبلغ) ارائه دهید.
    • همزمان با ارائه این دادخواست، می‌توانید درخواست "صدور قرار تامین خواسته" را نیز مطرح کنید. با صدور این قرار، دادگاه به شما اجازه می‌دهد که مبلغ ودیعه تودیع شده در حساب دادگستری را بابت مطالبات خود توقیف نمایید.
    • پس از واریز مبلغ ودیعه به حساب دادگستری و ارائه قرار تامین خواسته به اجرای احکام، مبلغ ودیعه تا زمان تعیین تکلیف نهایی مطالبات شما، به مستاجر پرداخت نخواهد شد. این روش، حقوق شما را تضمین کرده و مانع از سوءاستفاده مستاجر از مبلغ ودیعه می‌شود.
  • تکلیف پرونده‌های قبلی و فعلی:

    • پرونده‌ای که قبل از اتمام قرارداد به دلیل عدم پرداخت اجاره باز کرده‌اید، می‌تواند به عنوان مستند برای مطالبه اجور معوقه و خسارات استفاده شود.
    • دادخواست تخلیه‌ای که اکنون در شورای حل اختلاف مطرح کرده‌اید، مسیر قانونی برای بازپس‌گیری ملک است و با واریز ودیعه و درخواست تامین خواسته، اجرای آن تسریع خواهد شد.
  • نکته مهم: برخی وکلا ممکن است با استناد به شرط قراردادی، معتقد باشند که تنها باقیمانده ودیعه پس از کسر بدهی‌ها باید واریز شود. اما در عمل و برای جلوگیری از هرگونه تاخیر در روند تخلیه و پیچیدگی‌های اجرایی، رویه غالب و مطمئن‌تر این است که ابتدا کل مبلغ ودیعه واریز شده و سپس با قرار تامین خواسته، مطالبات شما از آن توقیف گردد. این روش، هم به سرعت اجرای دستور تخلیه کمک می‌کند و هم حقوق مالی شما را به بهترین شکل ممکن حفظ می‌نماید.

این تحلیل بر اساس قوانین و رویه‌های قضایی فعلی جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است و توصیه می‌شود برای انجام دقیق مراحل قانونی، با یک وکیل متخصص مشورت نمایید.

سلب مسئولیت: این متن توسط هوش مصنوعی و بر اساس رویه قضایی تدوین شده است. برای اقدام قانونی، حتماً پاسخ‌های تخصصی وکلای دادگستری را در ادامه بررسی کنید.

پاسخ تخصصی وکلا به این سوال 8 پاسخ

با سلام باید دادخواست مطالبه اجور معوقه و خسارت را همراه با تامین خواسته مطرح نمایید ضمن اینکه باید برای تخلیه در زمان اجرا ، ودیعه پرداخت نمایید

ثبت شده در:

سلام و احترام باید دادخواست جداگانه ای مبنی بر مطالبه اجور معوقه و مطالبه وجه التزام دیرکرد در پرداخت اجاره و دیرکرد تخلیه مطرح کنید و در همین دادخواست صدور قرار تامین خواسته بر توقیف مبلغ ودیعه را نیز درخواست کنید تا وقتی مبلغ ودیعه را به حساب دادگستری واریز کردید فی الفور با قرار تامین خواسته صادر شده، بابت اجور معوقه و .... توقیف شود

ثبت شده در:

با سلام برای گرفتن دستور تخلیه تمام مبلغ ودیعه باید به حساب دادگستری واریز بشه و در نهایت درخواست تامین خواسته بشه و دادخواست مطالبه و استرداد مبلغ مال اجاره رو مطرح کنه

ثبت شده در:

سلام.
در دستور تخلیه، ملاک تودیع ماندهِ خالص رهن است نه کل مبلغ. وقتی مستأجر هفت ماه اجاره نداده و در قرارداد حق برداشت از رهن برای شما پیش‌بینی شده، ابتدا اجاره‌های معوق و جرایم قراردادی از رهن کسر می‌شود و فقط باقیمانده به حساب اجرای احکام واریز می‌گردد. اجاره‌های معوق و خسارات نیز با دادخواست مطالبه اجور و خسارت قابل وصول است و مانع صدور دستور تخلیه نیست.

ثبت شده در:

با سلام موجر با واریز ودیعه به صندوق دادگستری می‌تواند دادخواست تامین خواسته و خسارات و.... را مطرح و نسخه دادخواست را به اجرای احکام ارائه دهدو تا تعین تکلیف در خصوص تخلیه، ودیعه به مستاجر پرداخت نخواهد شد.

ثبت شده در:

سلام شما می‌توانید صندوق دادگستری واریز کنید اما دستور توقیف آن را بیاورید. به این ترتیب وجه تا تعیین تکلیف ونده‌هایتان به مستاجر پرداخت نمی‌شود

ثبت شده در:

با سلام و وقت بخیر؛ برای اجرای دستور تخلیه اصولاً باید مبلغ ودیعه (۳۰۰ میلیون تومان) به صندوق دادگستری تودیع شود؛ اما چون مستأجر به شما بدهکار است، می‌توانید همزمان با تخلیه، مطالبه اجاره‌بهای معوقه، وجه التزام تأخیر در پرداخت اجاره، وجه التزام عدم تخلیه و خسارات احتمالی را مطالبه کنید.

ثبت شده در:

درود بر شما پس از اتمام قرارداد موجر موظف است که مبلغ ودیعه را بصورت کامل به مستاجر پرداخت کند ، اما اگر مستاجر اجاره معوقه داشته و بر اساس قرارداد مستحق دریافت وجه التزام باشید باید دعوای مطالبه موارد ذکر شده را اقامه نمایید و‌ سپس مبلغ را به صندوق دادگستری واریز نمایید.

ثبت شده در:
lawyer lawyer lawyer lawyer lawyer

سوال حقوقی داری ؟

همین الان سؤال کن، ما کلی راه‌حل حقوقی داریم