header_background

همسر مستاجر ملک را تخلیه نمی‌کند و کرایه نداده؛ چطور ملکم را پس بگیرم؟

شرح سوال حقوقی:

سلام وقت بخیر
من صاحب ملکی هستم و با مستاجر توافق کردیم که دو هفته زودتر ملک رو تحویل بده من هم بخشی از مبلغ ودیعه رو به مستاجر دادم
الان آقا که قرارداد هم به اسم اونه می خواد تحویل بده
همسر اون آقا که ساکن ملک بنده است تخلیه نمی کنه و در رو باز نمی کنه
در ضمن چهار ماهه که کرایه هم پرداخت نمی کنه
الان من چطوری می تونم ملکم رو پس بگیرم ؟
آیا این سوال مشابه مشکل شماست؟ آن را ارسال کنید:

دستیار هوشمند
بررسی حقوقی دستیار هوشمند وکیل‌کده

شما می‌توانید فوراً برای تخلیه ملک و مطالبه اجور معوقه اقدام کنید. همسر مستأجر از نظر قانونی حق ممانعت از تخلیه را ندارد و عدم پرداخت اجاره‌بها به مدت چهار ماه، به تنهایی دلیل کافی برای فسخ قرارداد و درخواست تخلیه است.

بررسی تخصصی و قانونی

با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط شما و پاسخ‌های وکلای محترم، وضعیت حقوقی شما به شرح زیر قابل تحلیل است:

  • مبنای حقوقی درخواست تخلیه:

    • عدم پرداخت اجاره‌بها: مهمترین و قوی‌ترین دلیل برای درخواست تخلیه، عدم پرداخت اجاره‌بها به مدت چهار ماه است. طبق قانون روابط موجر و مستأجر، عدم پرداخت اجاره‌بها پس از گذشت مدت مقرر (که معمولاً یک ماه پس از اخطار یا دو ماه متوالی است) از موجبات فسخ قرارداد و درخواست تخلیه محسوب می‌شود.
    • توافق بر تخلیه زودهنگام: اگر توافق شما با مستأجر برای تخلیه زودهنگام به صورت کتبی و معتبر (مثلاً در قالب یک الحاقیه به قرارداد یا صورتجلسه) انجام شده باشد، این توافق می‌تواند به منزله انقضای مدت قرارداد تلقی شود و شما حق درخواست تخلیه را خواهید داشت. حتی اگر این توافق شفاهی باشد، عدم پرداخت اجاره‌بها به تنهایی کفایت می‌کند.
  • وضعیت همسر مستأجر:

    • همسر مستأجر به عنوان "تابع ید" مستأجر اصلی (کسی که قرارداد به نام اوست) محسوب می‌شود. به این معنی که حق تصرف او از حق تصرف مستأجر اصلی نشأت می‌گیرد.
    • با فسخ قرارداد اجاره یا انقضای مدت آن، حق تصرف مستأجر و به تبع آن همسرش از بین می‌رود. ممانعت همسر مستأجر از تخلیه، فاقد وجاهت قانونی است و در روند اجرایی تخلیه، تأثیری نخواهد داشت. مأمور اجرا با حضور نیروی انتظامی اقدام به تخلیه خواهد کرد.
  • نحوه اقدام قانونی:

    • درخواست دستور تخلیه فوری: در صورتی که قرارداد اجاره شما عادی (غیررسمی) باشد اما با امضای دو شاهد تنظیم شده باشد (طبق ماده ۲ قانون روابط موجر و مستأجر مصوب ۱۳۷۶) یا در سامانه خودنویس ثبت شده باشد و مدت آن منقضی شده باشد (چه با انقضای مدت اصلی و چه با توافق بر تخلیه زودهنگام) یا مستأجر اجاره‌بها را پرداخت نکرده باشد، می‌توانید از طریق شورای حل اختلاف محل وقوع ملک، درخواست "دستور تخلیه فوری" نمایید. این روش سریع‌تر است و نیاز به رسیدگی طولانی ندارد.
    • دادخواست حکم تخلیه: در صورتی که قرارداد اجاره شما فاقد شرایط لازم برای صدور دستور تخلیه فوری باشد (مثلاً فاقد امضای دو شاهد یا ثبت در سامانه خودنویس)، باید دادخواست "حکم تخلیه" را از طریق شورای حل اختلاف یا دادگاه (بسته به مبلغ اجاره‌بها و صلاحیت) مطرح کنید که مستلزم رسیدگی قضایی کامل‌تر و زمان‌برتر است. با این حال، با توجه به عدم پرداخت ۴ ماه اجاره، احتمال صدور حکم تخلیه بسیار بالاست.
    • مطالبه اجور معوقه: همزمان با درخواست تخلیه، می‌توانید مطالبه اجاره‌بهای معوقه برای چهار ماه گذشته را نیز مطرح کنید. این مبلغ پس از صدور حکم یا دستور، از مستأجر وصول خواهد شد.
  • مرجع صالح:

    • با توجه به ماهیت پرونده (اجاره و تخلیه)، مرجع صالح برای رسیدگی به این دعاوی در اکثر موارد شورای حل اختلاف است.

این تحلیل بر اساس قوانین و رویه‌های قضایی فعلی جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است. توصیه می‌شود برای شروع فرآیند قانونی، با در دست داشتن مدارک (قرارداد اجاره، مدارک پرداخت ودیعه، مدارک مربوط به توافق تخلیه زودهنگام در صورت وجود) به یک وکیل متخصص یا دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمایید.

سلب مسئولیت: این متن توسط هوش مصنوعی و بر اساس رویه قضایی تدوین شده است. برای اقدام قانونی، حتماً پاسخ‌های تخصصی وکلای دادگستری را در ادامه بررسی کنید.

پاسخ تخصصی وکلا به این سوال 6 پاسخ

سلام لازم است بررسی شود قرارداد شما چگونه و با چه شرایطی منعقد شده است

ثبت شده در:

با سلام در صورتیکه شرایط صدور دستور تخلیه محیا می باشد درخواست صدور دستور تخلیه را مطرح نمایید وگرنه درخواست حکم تخلیه را باید پیگیری کنید البته که یک مصوبه ای است که یکسال تمدیدخودکار مورد اجاره را بیان می کند که به مرحله اجرا در نیامده

ثبت شده در:

سلام. با توجه به عدم تخلیه و عدم پرداخت اجور، ید همسر مستأجر تابع ید مستأجر است و مانعیت او اثری در حق شما ندارد. باید فوراً دادخواست تخلیه به‌علت انقضای مدت و مطالبه اجور معوقه در شورای حل اختلاف مطرح کنید. پس از صدور حکم، اجرای احکام با حضور مأمور کلانتری ملک را تخلیه و تحویل شما می‌دهد و اجاره‌های معوق نیز از مستأجر وصول خواهد شد.

ثبت شده در:

سلام و احترام در سوال قبلی شما پاسخ داده شد . دادخواست تخلیه و مطالبه اجور معوقه مطرح کنید

ثبت شده در:

با سلام و وقت بخیر؛ می توانید بعد از اتمام مهلت اجاره، داخواست دستور تخلیه فوری (درصورت ثبت قرارداد در سامانه) و یا تخلیه، همراه با مطالبه اجور معوقه مطرح نمایید.

ثبت شده در:

با سلام تا زمانی که قرارداد تموم نشده امکان تخلیه ملک وجود ندارد و اگر قراردادتون در سامانه خودنویس ثبت شده تشریف ببرین دفتر خدمات قضایی دادخواست صدور دستور تخلیه رو مطرح کنین و همچنین میتونین مطالبه آجور معوقه رو هم درخواست کنین

ثبت شده در:
lawyer lawyer lawyer lawyer lawyer

سوال حقوقی داری ؟

همین الان سؤال کن، ما کلی راه‌حل حقوقی داریم