header_background

تخلیه فوری مستاجر: آیا اظهارنامه لازم است و روند را کند می‌کند؟

شرح سوال حقوقی:

مدت اجاره نامه هجدهم تمام شده.من در سوم و نهم خرداد با پیامک به مستاجر اعلام کردم که خانه را تخلیه کند و تاریخ اتمام را اشتباها بیستم خرداد ذکر کردم.خانه در مشهده و من بوشهر هستم.مستاجر پاسخگو نیست.میخواستم دادخواست ثبت کنم که دفتر خدمات قضایی گفتند اول باید اظهارنامه بدم و ده روز تا دو هفته فرصت تخلیه بدم.ولی این روند رو طولانی میکنه و من که بیکار شدم، بعد از انجام کارهای شکایت در اداره کار، قصد بازگشت و سکونت در خانه را دارم ، میخام سریعتر کار پیش بره. آیا اظهارنامه لازمه؟متشکرم
آیا این سوال مشابه مشکل شماست؟ آن را ارسال کنید:

دستیار هوشمند
بررسی حقوقی دستیار هوشمند وکیل‌کده

خیر، ارسال اظهارنامه برای درخواست تخلیه به دلیل انقضای مدت اجاره، در تمامی موارد الزامی نیست. اگر قرارداد اجاره شما شرایط قانونی (به ویژه قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۷۶) را داشته باشد، می‌توانید مستقیماً درخواست دستور تخلیه فوری دهید که روند سریع‌تری دارد.

بررسی تخصصی و قانونی

برای پاسخ به سوال شما و جمع‌بندی نظرات وکلا، لازم است بین دو نوع درخواست تخلیه و شرایط قانونی آن‌ها تمایز قائل شویم:

  • دستور تخلیه فوری (ماده ۳ قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۷۶):

    • این روش سریع‌ترین راه برای تخلیه ملک است و نیاز به رسیدگی قضایی طولانی ندارد.
    • شرایط لازم:
      • قرارداد اجاره باید به صورت کتبی، در دو نسخه و با امضای دو شاهد تنظیم شده باشد (چه رسمی و چه عادی).
      • مدت اجاره منقضی شده باشد.
      • موجر مبلغی به عنوان ودیعه، رهن یا قرض‌الحسنه از مستاجر دریافت نکرده باشد، یا در صورت دریافت، آن را به مستاجر بازگردانده یا به صندوق دادگستری تودیع کرده باشد.
    • ضرورت اظهارنامه: برای درخواست دستور تخلیه فوری، قانون صراحتاً ارسال اظهارنامه را الزامی نکرده است. انقضای مدت قرارداد به خودی خود مبنای درخواست است. در این موارد، می‌توانید مستقیماً به شورای حل اختلاف (برای املاک مسکونی) یا دادگاه (برای املاک تجاری) مراجعه و درخواست دستور تخلیه دهید.
  • حکم تخلیه (قوانین قبل از سال ۱۳۷۶ یا عدم شمول قانون ۱۳۷۶):

    • اگر قرارداد اجاره شما فاقد شرایط فوق (به ویژه امضای دو شاهد) باشد، یا مربوط به قبل از سال ۱۳۷۶ باشد، باید دادخواست "حکم تخلیه" مطرح کنید.
    • این روند مستلزم رسیدگی قضایی، تشکیل جلسه، دفاعیات طرفین و صدور حکم است که زمان‌بر خواهد بود.
    • ضرورت اظهارنامه: در این موارد نیز، ارسال اظهارنامه به طور مطلق الزامی نیست، اما می‌تواند به عنوان یک اقدام احتیاطی برای اتمام حجت و مستندسازی رسمی درخواست تخلیه، مفید باشد و در برخی شعب قضایی مورد تاکید قرار گیرد.

با توجه به وضعیت شما:

  • پیامک‌های ارسالی: پیامک‌های شما هرچند نشان‌دهنده اطلاع‌رسانی اولیه به مستاجر است، اما جایگزین فرآیند قانونی نیست و ملاک اصلی برای تخلیه، تاریخ پایان قرارداد اجاره است. اشتباه در تاریخ ذکر شده در پیامک (بیستم خرداد به جای هجدهم) تأثیری بر تاریخ واقعی پایان قرارداد ندارد.
  • توصیه دفتر خدمات قضایی: توصیه دفتر خدمات قضایی مبنی بر ارسال اظهارنامه و مهلت ۱۰ تا ۱۴ روزه، ممکن است یک رویه احتیاطی باشد یا برای مواردی که قرارداد اجاره شرایط دستور تخلیه فوری را ندارد، صحیح باشد. اما در صورت احراز شرایط دستور تخلیه فوری، این مرحله الزامی نیست و شما می‌توانید برای تسریع کار، مستقیماً درخواست دستور تخلیه فوری را مطرح کنید.
  • اهمیت نوع قرارداد: نکته کلیدی برای شما این است که بررسی کنید آیا قرارداد اجاره شما شرایط لازم برای "دستور تخلیه فوری" (به ویژه داشتن امضای دو شاهد) را دارد یا خیر. اگر این شرایط فراهم باشد، می‌توانید بدون نیاز به اظهارنامه و با سرعت بیشتری اقدام کنید.

جمع‌بندی نهایی: برای تسریع در روند تخلیه، ابتدا نوع قرارداد اجاره خود را بررسی کنید. اگر قرارداد شما شرایط قانونی (به ویژه امضای دو شاهد) را دارد، می‌توانید مستقیماً درخواست دستور تخلیه فوری را از شورای حل اختلاف (در مورد ملک مسکونی) مطرح نمایید و نیازی به ارسال اظهارنامه و انتظار طولانی نیست. این تحلیل بر اساس قوانین و رویه قضایی فعلی جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است.

سلب مسئولیت: این متن توسط هوش مصنوعی و بر اساس رویه قضایی تدوین شده است. برای اقدام قانونی، حتماً پاسخ‌های تخصصی وکلای دادگستری را در ادامه بررسی کنید.

پاسخ تخصصی وکلا به این سوال 5 پاسخ

سلام و احترام ارسال اظهار نامه ضرورت ندارد بهتر بود چند هفته مانده به انقضا اجاره، برای ایشان اظهارنامه می‌فرستادند در حال حاضر دادخواست تخلیه مورد اجاره به علت انقضا مدت قرارداد اجاره ثبت کنید

ثبت شده در:

با سلام اگر اجاره نامه در سامانه ثبت املاک ثبت و کدرهگیری تهیه کردید ، درخواست دستور تخلیه فوری دهید و اگر اجاره نامه رسمی ندارید باید دادخواست حکم تخلیه دهید که زمانبر است و بابت عدم ثبت جریمه و مشمول معافی مالیات اجاره هم نمی شوید

ثبت شده در:

سلام
اظهارنامه الزامی نیست اما بهتر است ارسال شود. اگر اجاره‌نامه شرایط قانونی داشته باشد می‌توانید مستقیم درخواست دستور تخلیه فوری بدهید. ملاک، تاریخ پایان قرارداد است نه پیامک.

ثبت شده در:

با سلام و وقت بخیر؛ خیر، چون قبلاً با پیامک به ایشان اعلام نمودید، ارسال اظهارنامه الزامی نیست و در صورت ثبت رسمی قرارداد، می توانید دادخواست دستور تخلیه مطرح نمایید‌.

ثبت شده در:

با سلام اظهارنامه بدین و سه روز فرصت بدین و دستور تخلیه رو از شورای حل اختلاف بخواین

ثبت شده در:
lawyer lawyer lawyer lawyer lawyer

سوال حقوقی داری ؟

همین الان سؤال کن، ما کلی راه‌حل حقوقی داریم