header_background

پدربزرگ نصف دیه را گرفت؛ بعد ۲۰ سال، می‌توانم دیه کامل را مطالبه کنم؟

شرح سوال حقوقی:

سلام
پدر بنده سال ۸۵ فوت کردن و من و مادرم بعد از گذشت ۱۵ سال متوجه شدیم پدربزرگم بدون اطلاع ما نصف دیه رو دریافت کرده و رضایت داده.
آیا من میتونم بعد گذشت ۲۰ سال درخواست کنم که دیه کامل رو ازش بگیرم با توجه به اینکه از حق ما بدون اجازه و غیرقانونی گذشته و پول رو برای خودش برداشته؟
آیا این سوال مشابه مشکل شماست؟ آن را ارسال کنید:

دستیار هوشمند
بررسی حقوقی دستیار هوشمند وکیل‌کده

بله، امکان طرح دعوای حقوقی برای مطالبه سهم دیه شما و مادرتان از پدربزرگ (یا ورثه ایشان) وجود دارد. حق شما برای مطالبه سهم‌تان از دیه‌ای که پدربزرگ بدون اجازه و بدون پرداخت به شما دریافت کرده، با گذشت زمان از بین نمی‌رود. این دعوا ماهیت حقوقی داشته و مشمول مرور زمان کیفری نمی‌شود.

بررسی تخصصی و قانونی

بر اساس قوانین و رویه قضایی ایران، تحلیل وضعیت شما به شرح زیر است:

  • ماهیت دعوا، حقوقی است نه کیفری:

    • آنچه شما به دنبال آن هستید، مطالبه سهم خود از مبلغ دیه‌ای است که پدربزرگ دریافت کرده و به شما نپرداخته است. این یک دعوای مالی و حقوقی محسوب می‌شود، نه یک شکایت کیفری که مستلزم مجازات پدربزرگ باشد.
    • بنابراین، بحث "مرور زمان ۲۰ ساله" که در برخی جرایم کیفری مطرح است، در خصوص اصل حق شما برای مطالبه وجه در دادگاه‌های حقوقی کاربرد ندارد.
  • عدم شمول مرور زمان در دعاوی حقوقی مطالبه دین:

    • برخلاف برخی نظام‌های حقوقی، در حقوق ایران و پس از اصلاحات قانونی سال ۱۳۷۳ (قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب)، مرور زمان به معنای ساقط شدن اصل حق مطالبه دین و وجه در دعاوی حقوقی وجود ندارد. به عبارت دیگر، حق شما برای دریافت سهم‌تان از بین نرفته است.
  • طرف دعوا، پدربزرگ یا ورثه ایشان هستند:

    • از آنجا که پدربزرگ شما مبلغ دیه را دریافت کرده و به شما نپرداخته است، طرف اصلی دعوای شما ایشان خواهند بود. در صورتی که پدربزرگ در قید حیات نباشند، می‌توانید دعوا را علیه ورثه ایشان (به نسبت سهم‌الارث هر یک از اموال پدربزرگ) مطرح نمایید.
    • در این حالت، نیازی به طرح دعوا مجدد علیه محکوم‌علیه اصلی پرونده دیه نیست، زیرا او دین خود را به پدربزرگ شما پرداخت کرده است.
  • مبنای حقوقی مطالبه:

    • اگر پدربزرگ بدون اذن و وکالت قانونی از شما و مادرتان اقدام به دریافت سهم دیه شما کرده باشد، عمل ایشان در حکم "فضولی" یا "تصرف در مال غیر" تلقی می‌شود. در این صورت، ایشان مکلف به رد مال به صاحبان آن (شما و مادرتان) هستند.
    • حتی اگر پدربزرگ به عنوان "ولی قهری" (در صورتی که شما در زمان فوت پدر صغیر بوده‌اید) اقدام به دریافت دیه کرده باشد، وظیفه ولی قهری حفظ و اداره اموال صغیر به نحو احسن است و تصرف در مال صغیر به نفع خود، تخلف از وظیفه ولایت و موجب مسئولیت است.
  • امکان مطالبه خسارت تأخیر تأدیه:

    • علاوه بر اصل مبلغ سهم دیه، شما می‌توانید در دادخواست حقوقی خود، مطالبه "خسارت تأخیر تأدیه" را نیز از زمان مطالبه یا از زمان مشخصی که پدربزرگ مکلف به پرداخت بوده، درخواست نمایید. این خسارت بر اساس نرخ شاخص بانک مرکزی محاسبه می‌شود.
  • چالش‌های اثبات:

    • با وجود اینکه اصل حق شما محفوظ است، اما گذشت زمان طولانی (حدود ۲۰ سال از زمان اطلاع شما) ممکن است فرآیند اثبات ادعای شما را در دادگاه دشوار سازد. جمع‌آوری مدارک و مستندات مربوط به دریافت دیه توسط پدربزرگ و عدم پرداخت آن به شما، از اهمیت بالایی برخوردار است.

این تحلیل بر اساس قوانین و رویه قضایی فعلی کشور ارائه شده و توصیه می‌شود پیش از هر اقدامی، با در دست داشتن تمامی مدارک و جزئیات پرونده، با یک وکیل متخصص مشورت نمایید تا بهترین راهکار حقوقی برای شما اتخاذ شود.

سلب مسئولیت: این متن توسط هوش مصنوعی و بر اساس رویه قضایی تدوین شده است. برای اقدام قانونی، حتماً پاسخ‌های تخصصی وکلای دادگستری را در ادامه بررسی کنید.

پاسخ تخصصی وکلا به این سوال 6 پاسخ

با سلام و وقت بخیر؛ می توانید دادخواست حقوقی مطالبه سهم‌الارث از وجوه دریافتی بابت دیه به انضمام خسارت تأخیر تأدیه را علیه پدربزرگ ثبت نمایید.

ثبت شده در:

سلام

اگر پدربزرگ بدون سمت قانونی از طرف شما و مادرتان رضایت داده و دیه را گرفته، اصل حق مطالبه سهم شما از خود پدربزرگ از بین نرفته، ولی دعوا بعد از این همه سال از نظر اثبات و مرور اوضاع پرونده سخت می‌شود. طرف اصلی شما در این فرض بیشتر خود پدربزرگ یا ورثه او بابت سهمی است که گرفته، نه لزوماً دوباره محکوم‌علیه پرونده.

ثبت شده در:

سلام به صورت کلی بله می‌توانید طرح دعوا کنید اما به طور جزئی و دقیق نیاز به بررسی موشکافانه دارد

ثبت شده در:

با سلام ولی دم در اون تاریخ پدر ایشون بودند و نسبت به رضایت که کمتر دریافت کردن نمیشه خورده ای گرفت اما این که به شما ندادن حتما قابل مطالبه خواهد بود

ثبت شده در:

با سلام اگر نسبت به سهم شما دیه دریافت کرده مسلماً حق رجوع شما محفوظ است و مرور زمان موجب از بین رفتن حق شما نیست .

ثبت شده در:

سلام و احترام امکان شکایت وجود ندارد به دلیل مرور زمان ۲۰ ساله ولی میتوانید دادخواست حقوقی علیه ایشان مطرح نمایید مبنی بر مطالبه سهم دیه شما و مادرتان

ثبت شده در:
lawyer lawyer lawyer lawyer lawyer

سوال حقوقی داری ؟

همین الان سؤال کن، ما کلی راه‌حل حقوقی داریم