آیا مهریه و نفقه مادر قابل دریافت است؟
شرح سوال حقوقی:
پدر من سال ۸۵ فوت کردن و مادر من ۱۰ سال همسر ایشون بود و در سال ۷۵ مبلغ ۱ میلیون تومان مهریه تعیین شده بود
بعد از مرگ پدرم ما خانه پدربزرگم زندگی میکردیم و الان شکایت کرده که ما رو بیرون کنه
آیا میتونیم مهریه و نفقه مادرم رو طلب کنیم از ایشون
و آیا مهریه با قیمت سکه و طلا سنجیده میشه چون با احتساب بهای تورم نقدی مقدار خیلی کمی میشه
و اگر با رضایت خودش اونجا زندگی کردیم و پسر های دیگرش هم اونجا ساکنند میتونه درخواست اجاره بکنه برای این سالها؟
با توجه به اینکه تا ۱۸ سالگی قیم من بوده
ثبت نام در وکیل کده
بررسی حقوقی دستیار هوشمند وکیلکده
مهریه مادر شما از ترکه پدرتان قابل مطالبه است و بر اساس شاخص تورم بانک مرکزی محاسبه میشود، نه قیمت سکه یا طلا. پدربزرگ شما مسئولیتی در قبال پرداخت مهریه یا نفقه مادر شما ندارد. مطالبه اجارهبها برای سالهای گذشته در صورتی که سکونت با رضایت ایشان بوده و تاکنون درخواستی نشده باشد، دشوار است.
بررسی تخصصی و قانونی
برای ارائه یک جمعبندی دقیق، به تفکیک ابعاد حقوقی سوال شما میپردازیم:
- مهریه مادر:
- مسئول پرداخت: مهریه مادر شما، دینی بر عهده پدر مرحومتان بوده و پس از فوت ایشان، از محل ترکه (اموال به جا مانده) پدرتان قابل مطالبه است. پدربزرگ شما هیچگونه مسئولیت قانونی برای پرداخت مهریه مادر شما ندارد.
- نحوه محاسبه: مبلغ یک میلیون تومان مهریه که در سال ۱۳۷۵ تعیین شده، بر اساس شاخص سالانه بانک مرکزی (نرخ تورم) به نرخ روز محاسبه و پرداخت خواهد شد. مطابق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی و رویه قضایی، مهریههای وجه رایج کشور متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه نسبت به سال اجرای عقد محاسبه میگردد. بنابراین، محاسبه بر اساس قیمت سکه، طلا یا ملک موضوعیت ندارد.
- نفقه مادر:
- مسئول پرداخت: نفقه ایام زوجیت مادر شما نیز مانند مهریه، دینی بر عهده پدر مرحومتان بوده و از محل ترکه ایشان قابل مطالبه است. پدربزرگ شما مسئولیتی در قبال پرداخت نفقه مادر شما ندارد.
- نفقه فرزند (شما): اگر شما در زمان فوت پدرتان صغیر بودهاید یا پس از آن شرایط قانونی دریافت نفقه از پدر (مانند اشتغال به تحصیل یا عدم توانایی کسب درآمد) را داشتهاید، نفقه شما نیز از ترکه پدرتان قابل مطالبه است. در صورت عدم کفایت ترکه پدر و وجود شرایط خاص، ممکن است مسئولیت پرداخت نفقه فرزند به پدربزرگ منتقل شود، اما این موضوع جدا از نفقه مادر است.
- سکونت در منزل پدربزرگ و مطالبه اجارهبها:
- حق تخلیه: سکونت شما در منزل پدربزرگ، حتی با رضایت ایشان (اذن در سکونت)، به معنای ایجاد حق دائمی برای شما نیست. مالک (پدربزرگ) هر زمان که بخواهد میتواند اذن خود را پس بگیرد و درخواست تخلیه ملک را داشته باشد.
- مطالبه اجرتالمثل (اجارهبها) گذشته:
- اصل بر عدم تبرع: در حقوق ایران، اصل بر این است که هیچ عملی به صورت رایگان انجام نمیشود (اصل عدم تبرع). با این حال، اگر سکونت شما در طول این سالها با رضایت صریح یا ضمنی پدربزرگ بوده و ایشان در این مدت هیچگونه مطالبه اجرتالمثلی نداشتهاند، اثبات استحقاق ایشان برای دریافت اجرتالمثل گذشته دشوار خواهد بود. در چنین مواردی، بار اثبات بر عهده پدربزرگ است که ثابت کند سکونت شما رایگان نبوده یا اذن ایشان مشروط به پرداخت اجارهبها بوده است.
- دوره قیمومت: در دورهای که پدربزرگ شما قیم شما بودهاند (تا ۱۸ سالگی شما)، مسئولیت تأمین مایحتاج شما از جمله مسکن را داشتهاند. بنابراین، مطالبه اجارهبها برای این دوره از شما، به دلیل وظایف قیمومتی، معمولاً پذیرفته نمیشود.
- بعد از دوره قیمومت: برای سالهای پس از ۱۸ سالگی شما، اگرچه اصل عدم تبرع وجود دارد، اما اگر سکونت شما با رضایت ایشان و بدون مطالبه اجرتالمثل برای سالیان متمادی ادامه یافته باشد، این امر قرینهای قوی بر رایگان بودن سکونت (تبرعی بودن اذن) است و مطالبه اجرتالمثل گذشته را با چالش مواجه میکند.
- سکونت سایر پسران: اینکه سایر پسران پدربزرگ نیز در آنجا ساکن هستند و احتمالاً اجارهای پرداخت نمیکنند، میتواند به عنوان شاهدی بر رویه خانوادگی و رایگان بودن سکونت برای اعضای خانواده تلقی شود و مطالبه اجرتالمثل از شما را دشوارتر سازد.
- حق مطالبه اجارهبها برای آینده: پدربزرگ شما میتواند برای ادامه سکونت شما در ملک خود، از این پس درخواست اجارهبها کند یا درخواست تخلیه ملک را نماید.
این تحلیل بر اساس قوانین و رویههای قضایی فعلی ارائه شده است.
سلب مسئولیت: این متن توسط هوش مصنوعی و بر اساس رویه قضایی تدوین شده است. برای اقدام قانونی، حتماً پاسخهای تخصصی وکلای دادگستری را در ادامه بررسی کنید.
پاسخ تخصصی وکلا به این سوال 6 پاسخ
با سلام خیر قرارداد اجاره ای بین شما وجود نداره ، مهریه بر طبق روز و نرخ تورم محاسبه میشه نه سکه و طلا و شما مهریه رو میتونین از اموال پدر قبل از تقسیم ارث دریافت کنین و نفقه خودتونو میتونین از خود اموال پدر بزرگ دریافت نمایید
با سلام و وقت بخیر؛ مهربه از ترکه پدرتان قابل مطالبه است، نه از پدربزرگتان و بر اساس شاخص سالانه بانک مرکزی محاسبه خواهد شد نه قیمت سکه و طلا؛ اگر سکونت شما با رضایت مالک بوده و سالها بدون مطالبه اجرت در آنجا زندگی کردهاید، مطالبه اجرتالمثل ایام گذشته از سوی وی نیازمند اثبات استحقاق و عدم تبرعی بودن اذن خواهد بود؛ همچنین صرف قیم بودن پدربزرگ تا ۱۸ سالگی شما، به خودی خود حق سکونت دائمی در ملک او ایجاد نمیکند.
با احترام. مهریه به نرخ روز بانک مرکزی محاسبه میشود و از اموال به جا مانده از زوج قابل وصول است. در صورت وجود رضایت از اسکان، مطالبه اجاره بها موضوعیت ندارد
سلام و احترام مهریه مادر به نرخ تورم محاسبه میشود نه سکه و طلا ، و چنانچه پدر شما اموالی داشته باشد امکان مطالبه و وصول مهریه از اموال پدر مرحوم شما وجود دارد وگرنه پدربزرگ مسئول پرداخت مهریه و نفقه مادر شما نیست تا ۱۸ سالگی و بعد از آن در صورت اشتغال به تحصیل و یا خدمت سربازی و... حق مطالبه اجرت المثل ( اجاره ) ملکی که در آن ساکن بودید را ندارد ولی برای بعد از این مدت و شرایط، شما باید اثبات کنید که با رضایت ایشان و به صورت رایگان قرار بر سکونت بوده ( چون اصل بر عدم تبرع است )
سلام
مهریهی مادر از ترکهی پدر قابل مطالبه است و بهصورت بهروز طبق شاخص بانک مرکزی محاسبه میشود. نفقهی ایام زوجیت هم طلب مادر از ترکه است. سکونت شما در خانهی پدربزرگ با رضایت او، معمولاً مانع درخواست تخلیه نیست و مطالبهی اجارهی سالهای گذشته هم وقتی سالها با اجازه ساکن بودهاید معمولاً پذیرفته نمیشود. قیم بودن او نیز حقی برای دریافت اجاره ایجاد نمیکند.
سلام پرونده شما نیاز به بررسی دقیقتری دارد. اما در هر صورت مهریه با میزان یک میلیون تومان شاخص خود را دارد و طلا. ملک و نظایر اینها محاسبه نمیشود
مشاوره حقوقی تخصصی
سلام، من محمد محمدی هستم
برای بررسی دقیقتر پرونده شما و ارائه راهکار قطعی، میتوانید همین حالا یک نوبت مشاوره تلفنی رزرو کنید.