header_background

آیا وکیل می‌تواند از من به خاطر ساعت تماس شکایت کند؟

شرح سوال حقوقی:

سلام وقت بخیر.ساعت ۲:۱۵بعد ازظهر با تلفن منزل زنگ زدم به موبایل یک وکیل برای گرفتن نوبت مشاوره.جواب ندادن.بعدمن داشتم با تلفن با شخص دیگری حرف میزدم.وکیل نزدیک ساعت ۲ونیم زنگ زدن پشت خطی من شده بودن.نزدیکای ساعت سه تماس گرفتم با وکیل گفتم من ازسایت شمارتونو دیدم برای نوبت زنگ زدم.ایشون به عصیانست گفتن الان وقت زنگ زدنه گفتم ببخشید اخه خودتون بعد از تماس من تماس گرفته بودین بخاطر همین من زنگ زدم برای نوبت.ایشون تلفنو قطع کردند الان میخواستم ببینم ایا بخاطر ساعتش میتونن شکایت کنن؟جرم بوده؟
آیا این سوال مشابه مشکل شماست؟ آن را ارسال کنید:

دستیار هوشمند
بررسی حقوقی دستیار هوشمند وکیل‌کده

خیر، تماس شما با وکیل در ساعت ذکر شده، جرم محسوب نمی‌شود و مبنایی برای شکایت قانونی از سوی وکیل ایجاد نمی‌کند. یک تماس تلفنی عادی برای هماهنگی مشاوره، حتی اگر خارج از ساعات کاری مرسوم باشد، فاقد عناصر قانونی لازم برای تلقی شدن به عنوان جرم یا ایجاد حق شکایت کیفری است.

بررسی تخصصی و قانونی

برای پاسخ به این سوال، لازم است عناصر تشکیل‌دهنده جرم و به خصوص جرم "مزاحمت تلفنی" را بررسی کنیم:

  • اصل قانونی بودن جرایم و مجازات‌ها:

    • بر اساس این اصل بنیادین در حقوق کیفری، هیچ عملی جرم محسوب نمی‌شود مگر آنکه در قانون به صراحت جرم شناخته شده و برای آن مجازات تعیین شده باشد. تماس تلفنی برای گرفتن نوبت مشاوره، به خودی خود، در هیچ قانونی جرم‌انگاری نشده است.
  • بررسی جرم "مزاحمت تلفنی" (ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی):

    • ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) مقرر می‌دارد: "هر کس به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد."
    • برای تحقق جرم مزاحمت تلفنی، وجود چند عنصر ضروری است:
      • عنصر مادی: انجام فعل مزاحمت‌آمیز از طریق تلفن یا سایر دستگاه‌های مخابراتی. این فعل معمولاً شامل تماس‌های مکرر، تماس‌های بدون کلام، ارسال پیام‌های توهین‌آمیز یا تهدیدآمیز و مواردی از این دست است که هدف آن ایجاد آزار و اذیت برای مخاطب باشد.
      • عنصر معنوی (سوء نیت): مرتکب باید قصد ایجاد مزاحمت و آزار و اذیت برای طرف مقابل را داشته باشد. صرف تماس تلفنی، حتی اگر در زمان نامناسب باشد، بدون قصد اضرار یا ایجاد مزاحمت، جرم محسوب نمی‌شود.
    • انطباق با مورد شما:
      • شما یک تماس اولیه برای گرفتن نوبت برقرار کرده‌اید.
      • پس از تماس مجدد وکیل با شما (که نشان‌دهنده اطلاع وکیل از تماس شما بوده)، مجدداً برای همان منظور (گرفتن نوبت) تماس گرفته‌اید.
      • هدف شما از تماس، کاملاً مشروع و قانونی (گرفتن نوبت مشاوره حقوقی) بوده و نه ایجاد مزاحمت یا آزار و اذیت.
      • یک یا دو تماس با هدف مشخص و مشروع، حتی اگر وکیل آن را نامناسب تشخیص دهد، به هیچ وجه مصداق مزاحمت تلفنی با سوء نیت مجرمانه نیست.
  • اخلاق حرفه‌ای در مقابل قانون:

    • هرچند وکلای دادگستری ممکن است ساعات مشخصی برای پاسخگویی به تلفن یا پذیرش مراجعین داشته باشند و عدم رعایت این ساعات از سوی مراجعین ممکن است از نظر اخلاق حرفه‌ای یا نظم کاری مطلوب نباشد، اما این موضوع هرگز به معنای ارتکاب جرم از سوی تماس‌گیرنده نیست. وکیل می‌تواند از پاسخگویی خودداری کند یا ساعات کاری خود را اعلام نماید، اما نمی‌تواند صرف یک تماس برای هماهنگی را جرم تلقی کند.

با توجه به توضیحات فوق، عمل شما فاقد هرگونه عنصر قانونی برای تشکیل جرم بوده و وکیل مذکور نمی‌تواند به دلیل این تماس، شکایتی کیفری علیه شما مطرح کند.

این تحلیل بر اساس قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است.

سلب مسئولیت: این متن توسط هوش مصنوعی و بر اساس رویه قضایی تدوین شده است. برای اقدام قانونی، حتماً پاسخ‌های تخصصی وکلای دادگستری را در ادامه بررسی کنید.

پاسخ تخصصی وکلا به این سوال 7 پاسخ

با سلام جرمی اتفاق نیوفتاده

ثبت شده در:

با سلام و وقت بخیر؛ خیر، نگران نباشید، عمل شما مشمول جرم خاصی نمی باشد.

ثبت شده در:

باسلام،کاربرگرامی صرف یک مرتبه تماس آن هم در ساعتی که فرمودید اساسا موضوع مشمول مزاحمت نخواهد بود لذا اصولا در صورت شکایت به نتیجه ای منجر نخواهد شد.

ثبت شده در:

سلام
خیر، تماس برای گرفتن نوبت در این ساعت جرم نیست و به‌تنهایی قابل شکایت مؤثر نیست. فقط اگر تماس‌ها مکرر، مزاحمت‌آمیز، توهین‌آمیز یا تهدیدآمیز باشد ممکن است عنوان مزاحمت پیدا کند. همین یک تماس عادی مسئولیت کیفری ندارد.

ثبت شده در:

با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست گرامی ؛ خیر، صرف تماس برای گرفتن نوبت مشاوره در حدود ساعت ۳ بعدازظهر جرم نیست و معمولاً قابل شکایت مؤثر هم نیست. وقتی خود ایشان هم تماس گرفته بودند، تماس شما مزاحمت تلفنی محسوب نمی‌شود. فقط از این به بعد دیگر تماس نگیرید و اگر لازم بود پیام محترمانه بفرستید یا از وکیل دیگری نوبت بگیرید. شکایت وقتی مطرح می‌شود که تماس‌ها مکرر، آزاردهنده، تهدیدآمیز یا توهین‌آمیز باشد.موفق باشید 🌹

ثبت شده در:

درود بر شما خیر جرمی به وقوع نپیوسته است.

ثبت شده در:

سلام و احترام خیر امکان شکایت وجود ندارد و جرم نیست

ثبت شده در:
lawyer lawyer lawyer lawyer lawyer

سوال حقوقی داری ؟

همین الان سؤال کن، ما کلی راه‌حل حقوقی داریم