header_background

آیا منابع آب بدون حکم دادگاه و بدون اطلاع شما، مجاز به پر کردن چاه حفاری‌شده بوده‌اند؟

شرح سوال حقوقی:

سلام
وقت بخیر
سال 78 در زمین کشاورزی نهال گردو کاشتیم و برای آبیاری درختان سال 84چاهی کندیم، سال گذشته منابع آب بدون حکم دادگاه و اخطار، خودسرانه و بدون اطلاع ما و با این دلیل که چاه بدون مجوز حفاری شده، پرش کرده بودن و بر اثر بی آبی درختان گردوی 24ساله ما خشک شد.
سؤال بنده اینه که آیا منابع آب جازه پر کردن چاه بدون حکم دادگاه رو داشته یا خیر؟
و دوم اینکه آیا بخاطر خشک شدن درختان ۲۴ می تونیم از منابع آب شکایت کنیم و درخواست خسارت بکنیم
ممنون از لطفتون
آیا این سوال مشابه مشکل شماست؟ آن را ارسال کنید:

دستیار هوشمند
بررسی حقوقی دستیار هوشمند وکیل‌کده

سلام دوست عزیز، من از طرف وکیل‌کده در خدمت شما هستم.

در پاسخ به پرسش شما، مطابق ماده 3 قانون توزیع عادلانه آب، وزارت نیرو و سازمان‌های تابعه می‌توانند چاه‌های فاقد مجوز را پر کنند، اما این اقدام باید با رعایت تشریفات قانونی انجام شود. همچنین، قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه مصوب 1389، وزارت نیرو را موظف کرده تا به صاحبان چاه‌های حفرشده قبل از سال 85 اطلاع‌رسانی کند تا برای اخذ پروانه اقدام نمایند.

با توجه به اینکه چاه شما در سال 84 حفر شده، اگر هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی در این خصوص به شما نشده است، می‌توانید با ارائه مدارک به وزارت نیرو مراجعه و از طریق شکایت به کمیسیون رسیدگی به امور آب‌های زیرزمینی، موضوع را پیگیری و درخواست خسارت کنید. مهم است که برای اثبات قدمت چاه و عدم اطلاع‌رسانی، مدارک کافی ارائه دهید.

بنابراین، در صورتی که وزارت نیرو بدون رعایت تشریفات قانونی و اطلاع‌رسانی قبلی اقدام به پر کردن چاه کرده باشد، این اقدام غیرقانونی بوده و شما می‌توانید برای جبران خسارات وارده به درختان گردو، از این سازمان شکایت نمایید. در این راستا، جمع‌آوری اسناد و مدارک مربوط به زمان حفر چاه، هزینه‌های انجام شده برای نگهداری درختان و میزان خسارت وارده ضروری است.

سلب مسئولیت: این متن توسط هوش مصنوعی و بر اساس رویه قضایی تدوین شده است. برای اقدام قانونی، حتماً پاسخ‌های تخصصی وکلای دادگستری را در ادامه بررسی کنید.

پاسخ تخصصی وکلا به این سوال 2 پاسخ

عرض ادب سال ۱۳۸۹ قانونی تحت عنوان تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه تصویب شد که وزارت نیرو مکلف بود ظرف ۲ سال به صاحبان تمامی چاه های آبی که قبل از سال ۸۵ حفر شده اند اطلاع رسانی نماید که جهت اخذ پروانه چاه اقدامات قانونی انجام دهند که برای ضرر نرسیدن به سفره های زیرزمینی چاه ها دیجیتالی شوند و قابل کنترل باشند چنانچه هیچ اطلاع رسانی به شما نشده است و واقعا چاه را سال ۸۴ حفر نموده اید می توانید با مدارک خود به وزارت نیرو مراجعه و از طریق شکایت به کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیرزمینی پیگیر موضوع و خسارتی که وارد شده است بشوید . به دلیل پیچیدگی موضوع پیشنهاد می شود در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر میتوانید از طریق خدمت مشاوره تلفنی با وکلای مجرب سایت وکیل کده در ارتباط باشید.

ثبت شده در:

باسلام،کاربرگرامی براساس ماده 3 قانون توزیع عادلانه آب وزارت نیرو و سازمان های تابعه میتوانند چاه هایی را که فاقد مجوز هستند به استثنای چاه های مقرر در ماده 5 همان قانون را پر کنند اما این امر بدون انجام تشریفات قانونی نمی باشد لذا شما میتوانید در صورت حصول باقی شرایط نسبت به مطالبه خسارت وارده اقدام نمایید. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر میتوانید از طریق مشاوره تلفنی با ما در ارتباط باشید.

ثبت شده در:
lawyer lawyer lawyer lawyer lawyer

سوال حقوقی داری ؟

همین الان سؤال کن، ما کلی راه‌حل حقوقی داریم