header_background

تکلیف شعبه در رسیدگی به درخواست واخواهی چیست؟

شرح سوال حقوقی:

با سلام
سوال حقوقی داشتم اگر راهنماگر باشید ممنونم
اگر شخصی در جلسه رسیدگی حضور داشته باشد درخواست واخواهی کند تکلیف شعبه رسیدگی کننده چیست؟
آیا این سوال مشابه مشکل شماست؟ آن را ارسال کنید:

دستیار هوشمند
بررسی حقوقی دستیار هوشمند وکیل‌کده

سلام دوست عزیز، من از تیم وکیل‌کده اینجا هستم تا به شما کمک کنم.

در پاسخ به سوال شما باید بگویم، طبق قانون آیین دادرسی مدنی، واخواهی صرفاً مختص به آرای غیابی است. به این معنی که اگر شخصی در جلسه رسیدگی دادگاه حاضر بوده و از روند دادرسی مطلع باشد، دیگر نمی‌تواند نسبت به رای صادره درخواست واخواهی کند.

بنابراین، اگر شخصی در جلسه رسیدگی حضور داشته باشد و پس از صدور رای، به اشتباه درخواست واخواهی کند، شعبه رسیدگی‌کننده مکلف است قرار رد یا عدم استماع دعوی واخواهی را صادر نماید. به عبارت دیگر، دادگاه از پذیرش و رسیدگی به این درخواست خودداری می‌کند. لازم به ذکر است، در این حالت، فرد می‌تواند از طریق سایر روش‌های قانونی مانند تجدیدنظرخواهی (در صورت وجود شرایط) نسبت به رای صادره اعتراض نماید.

به بیان ساده‌تر، حضور در جلسه رسیدگی، حق واخواهی را از شما سلب می‌کند و راه اعتراض شما به رای صادره، روش‌های دیگری است که قانون مشخص کرده است.

سلب مسئولیت: این متن توسط هوش مصنوعی و بر اساس رویه قضایی تدوین شده است. برای اقدام قانونی، حتماً پاسخ‌های تخصصی وکلای دادگستری را در ادامه بررسی کنید.

پاسخ تخصصی وکلا به این سوال 3 پاسخ

0
این پاسخ به‌عنوان بهترین انتخاب شده است

بادرود— در صورتی که محکوم‌علیه در جلسه رسیدگی حضور داشته باشد، حق واخواهی از حکم غیابی ندارد. بنابراین شعبه رسیدگی‌کننده قرار رد درخواست واخواهی صادر می‌نماید

ثبت شده در:

سلام با توجه به اینکه شما در جلسه حضور داشتید امکان واخواهی برای شما وجود نداره واخواهی مختص آرای غیابی هست .

ثبت شده در:

با سلام و وقت بخیر؛ چنانچه شخص در جلسه رسیدگی حضور داشته و بعد از صدور رای به اشتباه درخواست واخواهی ارائه دهد، دادگاه باید با قرار عدم استماع یا رد، از رسیدگی به آن خودداری کند و تنها راه قانونی برای اعتراض به رأی صادره را به او اعلام نماید.

ثبت شده در:
lawyer lawyer lawyer lawyer lawyer

سوال حقوقی داری ؟

همین الان سؤال کن، ما کلی راه‌حل حقوقی داریم